Dag 15 - Reisverslag uit Peking, China van Ashley Mol - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Peking, China van Ashley Mol - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: Ashley de Mol

Blijf op de hoogte en volg Ashley

02 November 2017 | China, Peking

Vanmorgen zijn we om 9 uur vertrokken. We hebben eerst een paar haltes gereisd met de bus en zijn daarna overgegaan op de metro. Daarna moesten we nog eens overstappen.

We zijn naar het graf van Mao geweest. Dit was erg serieus en strikt. Je mocht niet met je tas naar binnen dus dhr Ma bleef met onze tassen buiten wachten. We moesten allemaal in een rij. Zonder te lachen en te praten door de security. Ook mochten er binnen geen foto's gemaakt worden. Spullen die je nog bij had in een bakje en moest je zelf door een detectie poortje heen. Ook werd je daarna nog gecontroleerd van boven tot onder.

Na de security kon je een gele bloem kopen voor 3 yuan. Dit werd door de chinezen ook massaal gedaan. Daarna moesten we in stilte nog verder lopen tot dat we naar binnen mochten. Er werd steeds gebaard dat we door moesten lopen. De chinezen begrijpen niet dat we niet door mensen heen kunnen lopen. Eenmaal binnen kwam je eerst voorbij een groot beeld van hirr werden alle bloemen in een bak gezet. (Schijnbaar gaan de bloemen uiteindelijk weer terug naar het kraampje voor de verkoop.)

Na deze zaal liep je door naar een zaal waar het wassenbeeld van Mao lag. Je had hier niet rustig de tijd om te kijken want ook hier moesten we weer doorlopen. Toen kwam je weer buiten uit. Op een plein waar allerlei souvenirs te koop zijn met Mao erop.

Hierna zijn we terug gelopen naar dhr Ma en heeft hij een wat uitleg gegeven over bepaalde gebouwen en over de tijd dat Mao regeerde. Dhr Ma zat toen op school en moest stoppen met school tijdens zijn regeer periode. Na zijn periode is hij terug naar school gemogen.

Hierna zijn we doorgelopen naar het plein van de hemelse vrede. Hier stond een grote 'vaas' met fruit erin. Ook hingen er vlaggen van China en Rusland wat volgens dhr Ma betekend dat er waarschijnlijk bezoek is uit Rusland.

Hierna zijn we doorgelopen naar de verboden stad. Wat ik niet heel erg indrukwekkend vond. Wel waren er enkele mooie gebouwen te zien. Halverwege moesten we kaartjes kopen om verder te kunnen. Dit duurde weer even. Hierna hebben we gelopen door de hele verboden stad. Onze docent raakte aan de praat met een groep schoolkinderen. Die daarna telkens als we ze tegen kwamen weer enthousiast riepen. Op het laatst zijn we een deel van de groep kwijtgeraakt waardoor we een tijd hebben moeten wachten voordat we verder konden.

Na de verboden stad zijn we overgestoken naar het jingshan park. Waar bovenop de heuvel een theehuis ligt. Hier hebben we wat souvenirs gekocht en wat gegeten. Daarna zijn we naar de thee huis gelopen. Dit waren weer redelijk wat trappen.. na gister kunnen we geen trappen meer zien!

Hier boven op hadden we een mooi uitzicht over o.a. de verboden stad. Na eat foto's gemaakt te hebben zijn we weer naar beneden gelopen en hebben we de bus gepakt naar de drum tower. Hier hadden we wederom een trap.. en een hele stijle met hoge treden. Ook hier boven konden we veel zien. Om 15:30 zou er een trommelshow beginnen. Het was een korte show, niet heel spectaculair maar leuk om een keer te zien. Daarna zijn we de stijle trap weer af gegaan en zijn we door een oud 'dorpje' gelopen. Daarna zijn we door een iets luxer deel van de stad gelopen met wat winkeltjes.

Vanuit hier hebben we de metro gepakt terug naar het hotel. In de metro kregen we een live concert van een vrouw.. erg mooi, vond ze zelf. Wij wat minder.

'S avonds hebben we gegeten bij een bbq restaurant.